Słowo wstępu do numeru 54(126)/2018

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

ISSN 1733-8670 (Printed)

ISSN 2392-0378 (Online)

DOI PREFIX 10.17402

Szanowni Czytelnicy!

  Z wielką przyjemnością przekazuję Państwu najnowszy 54(126) numer Zeszytów Naukowych Akademii Morskiej w Szczecinie. W bieżącym numerze publikujemy wyniki najnowszych badań z zakresu techniki okrętowej, nawigacji morskiej oraz inżynierii ruchu morskiego. Artykuł wprowadzający do niniejszego numeru zatytułowany “Optimization approach in multi-stop routing of small islands” przygotował Prof. Srećko Krile – redaktor naczelny siostrzanego czasopisma Naše more (Nasze Morze) i profesor Universitetu w Dubrovniku – światowej klasy specjalista w zakresie optymalizacji procesów logistycznych. Publikacja została sfinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rzeczpospolitej Polskiej ze środków na działalność upowszechniającą naukę: grant nr 790/P-DUN/2016. Mam nadzieję, że niniejszy materiał będzie atrakcyjny dla wszystkich czytelników zainteresowanych zagadnieniami poprawy efektywności przewozowej w transporcie morskim.

  W sekcji Marine Technology and Innovation zamieszczamy artykuły dotyczące poświęcone zużyciu elementów maszyn, bezpieczeństwu produktowców oraz minimalizacji zużycia paliwa i poprawie jakości usług bunkrowania.

  W sekcji poświęconej Navigation and Maritime Transport przedstawiono modele ruchu statków morskich przydatne w procesie manewrowania, podjęto próbę oceny niezawodności map nawigacyjnych oraz omówiono charakterystyki odbiorników GNSS.

  W sekcji inżynieria transportu znalazły się artykuły dotyczące inżynierii ruchu morskiego. Przedstawiono uniwersalną metodę oceny ryzyka dla statków manewrujących na drogach wodnych, przedstawiono zastosowanie metod symulacyjnych dla określenia możliwości rozwoju kanału wejściowego do portu Ystad, a także podjęto ocenę skuteczności realizacji manewrów "człowiek za burtą".

  W sekcji Miscellaneous przedstawiono artykuły poruszające tematy relacji między systemem edukacji a rynkiem pracy na przykładzie programu studiów zarządzanie w sektorze morskim oraz zagadnienie hałasu generowanego przez podwodny pojazd zdalnie sterowany.

  Korzystając z okazji zachęcam autorów ze wszystkich stron świata do publikowania wyników swoich badań na łamach Zeszytów Naukowych Akademii Morskiej w Szczecinie. Wszystkich czytelników zaś zapraszam do odwiedzenia naszej nowej strony internetowej. Pod adresem http://scientific-journals.eu/ czytelnicy uzyskają dostęp do elektronicznej wersji aktualnego numeru i numerów archiwalnych czasopisma.

                                                                                                  dr hab. inż. Leszek Chybowski, prof. AM
                                                                                                  redaktor naczelny
                                                                                                  Szczecin, 15.06.2018