Szanowni Czytelnicy!
Jest mi niezmiernie miło przekazać na Państwa ręce najnowszy numer Akademickich Aktualności Morskich (AAM). Z dniem 01 lutego 2019 r. J.M Rektor powierzył mi funkcję kierownika i redaktora naczelnego Wydawnictwa Naukowego uczelni oraz redaktora naczelnego kwartalnika AAM [...]
Redaktor Naczelny Wydawnictwa
dr hab. inż. Leszek Chybowski, prof. AM
Szanowni Czytelnicy!
Na wstępie chciałbym podziękować J.M Rektorowi Akademii Morskiej w Szczecinie za zaufanie jakim mnie obdarzył, powierzając mi z dniem 1 lutego 2019 roku funkcję redaktora naczelnego Zeszytów Naukowych AMS. Jest to dla mnie osobiście bardzo duże wyróżnienie, jak również mobilizacja do aktywnego zaangażowania się w rozwój kierowanego przeze mnie czasopisma [...]
Redaktor Naczelny
dr inż. Robert Jasionowski
Szanowni Czytelnicy!
Mam wielki zaszczyt przekazać Państwu najnowszy 56(128) numer Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin. W bieżącym numerze publikujemy wyniki najnowszych badań z zakresu techniki okrętowej, transportu i logistyki.
Artykuł wprowadzający do niniejszego numeru zatytułowany “Practical approach to calculating the hydrodynamic oscillating loads of a ship propeller under non-uniform wake field” przygotował światowej sławy specjalista w zakresie mechaniki płynów Prof. Hassan Ghassemi professor of maritime engineering at Amirkabir University of Technology. Artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z modelowaniem hydrodynamicznym pędników śrubowych. Publikacja powstała w związku z realizacją przez nasze wydawnictwo projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rzeczpospolitej Polskiej ze środków na działalność upowszechniającą naukę: grant nr 790/P-DUN/2016. Koszty honorarium autorskiego i publikacji zostały pokryte przez rektora Maritime University of Szczecin ze środków przeznaczonych na finansowanie współpracy międzynarodowej. Mam nadzieję, że ze względu na aktualność artykułu będzie on atrakcyjny dla wszystkich czytelników zainteresowanych optymalizacją układów napędowych statków.
W dniu 25 września otrzymaliśmy wiadomość od Zespołu Ewaluacji Czasopism Naukowych Index Copernicus International, że na podstawie weryfikacji informacji z ankiety czasopisma oraz analizy wydań czasopisma z 2017 roku, Eksperci Index Copernicus wyznaczyli wartość wskaźnika Index Copernicus Value (ICV) za rok 2017: ICV 2017 = 100.00.
Jest nam bardzo miło zakomunikować, iż zgodnie z oficjalną informacją zespołu ewaluacji czasopism naukowych bazy SJIF z dn. 03 lipca 2018, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie uzyskały ocenę jakości wydawniczej wyrażonej wskaźnikiem SJIF Journal Rank, który wyniósł w kolejnych latach: 2014 - 2,683, 2015 - 3,834, 2016 - 6,415, 2017 - 6.449, 2018 - 6,739. A więc w wymienionym okresie wskaźnik uległ podwyższeniu o 151%. Należy w tym miejscu podkreślić, iż ustawiczna poprawa jakości wydawniczej naszego czasopisma jest wynikiem wytężonej pracy zespołu redakcyjnego, członków rady naukowej i recenzentów, a także polityki władz uczelni wspierającej rozwój kwartalnika.
Szanowni Czytelnicy!
Z wielką przyjemnością przekazuję Państwu najnowszy 54(126) numer Zeszytów Naukowych Akademii Morskiej w Szczecinie. W bieżącym numerze publikujemy wyniki najnowszych badań z zakresu techniki okrętowej, nawigacji morskiej oraz inżynierii ruchu morskiego. Artykuł wprowadzający do niniejszego numeru zatytułowany “Optimization approach in multi-stop routing of small islands” przygotował Prof. Srećko Krile – redaktor naczelny siostrzanego czasopisma Naše more (Nasze Morze) i profesor Universitetu w Dubrovniku – światowej klasy specjalista w zakresie optymalizacji procesów logistycznych. Publikacja została sfinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rzeczpospolitej Polskiej ze środków na działalność upowszechniającą naukę: grant nr 790/P-DUN/2016. Mam nadzieję, że niniejszy materiał będzie atrakcyjny dla wszystkich czytelników zainteresowanych zagadnieniami poprawy efektywności przewozowej w transporcie morskim.
W sekcji Marine Technology and Innovation zamieszczamy artykuły dotyczące poświęcone zużyciu elementów maszyn, bezpieczeństwu produktowców oraz minimalizacji zużycia paliwa i poprawie jakości usług bunkrowania.
W sekcji poświęconej Navigation and Maritime Transport przedstawiono modele ruchu statków morskich przydatne w procesie manewrowania, podjęto próbę oceny niezawodności map nawigacyjnych oraz omówiono charakterystyki odbiorników GNSS.
W sekcji inżynieria transportu znalazły się artykuły dotyczące inżynierii ruchu morskiego. Przedstawiono uniwersalną metodę oceny ryzyka dla statków manewrujących na drogach wodnych, przedstawiono zastosowanie metod symulacyjnych dla określenia możliwości rozwoju kanału wejściowego do portu Ystad, a także podjęto ocenę skuteczności realizacji manewrów "człowiek za burtą".
W sekcji Miscellaneous przedstawiono artykuły poruszające tematy relacji między systemem edukacji a rynkiem pracy na przykładzie programu studiów zarządzanie w sektorze morskim oraz zagadnienie hałasu generowanego przez podwodny pojazd zdalnie sterowany.
Korzystając z okazji zachęcam autorów ze wszystkich stron świata do publikowania wyników swoich badań na łamach Zeszytów Naukowych Akademii Morskiej w Szczecinie. Wszystkich czytelników zaś zapraszam do odwiedzenia naszej nowej strony internetowej. Pod adresem http://scientific-journals.eu/ czytelnicy uzyskają dostęp do elektronicznej wersji aktualnego numeru i numerów archiwalnych czasopisma.
dr hab. inż. Leszek Chybowski, prof. AM
redaktor naczelny
Szczecin, 15.06.2018